Morfar

Jag kollade igenom några fotoböcker jag hittade, och nån perm. Inte många bilder alls, knappt några, men ändå.
Bilder jag klistrade in för typ 100 år sedan.

Några från en jul då vi var små, jag och Axel.
Då mamma bar glasögon.
Då mormor och morfar fortfarande bodde i huset i malmslätt.
Då morfar fortfarande levde..

Hittade bara en bild på honom. En bakifrån då han står vänd mot altandörren och ska antagligen öppna den och gå ut.

Jag har knappt några minnen alls av min morfar. Eller har jag några alls? Kommer ihåg nån gång då han skulle ge mig smörkniven, och då jag tog tag i den ryckte han tillbaka den. Så man får smör på fingrarna, ni vet.
Min morfar var en riktig lustigkurre. Skojade och skämtade.
Jag önskar så att han fortfarande levde. Att jag hade kunnat lära känna honom. Tror jag hade sett honom lite som en super-morfar. Han och jag hade nog gått bra tillsammans, vi hade nog kunnat ha riktigt kul.

Jävla cancer..

Tror den började i prostatan. Sen spred den sig. Han fick till och med skenor i benet, för det höll på att gå av efter att han och mormor varit på sin sista semester tillsammans.
När han dog hade han cancer i hela kroppen, typ.
När han dog var han hemma, kommer ihåg när det hände.
Mamma ringde, vi åkte till mormor.
Och där låg morfar, på sängen. Blek och orörlig.
Min kusin Emma som då var ett år, eller så, förstod inte vad som hände riktigt, varför var alla så ledsna?
"Natti natti mofaaaa" sa hon, och vi andra skrattade mitt i gråten. Så söt!

Förresten, vet ni vilken dag han dog på?
Jo, 9 april (2001).
Mormors födelsedag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0