Världens godaste kladdkaka?

Eller jag vet ju inte om det är det, men tänkte ge er mitt recept på kladdkaka och typ alla älskar den, haha. Speciellt med apelsin i. Ska göra två stycken till mormor som fyller år på måndag och jag vet att hon gillar den.

Nu får vi dock hoppas att jag kommer ihåg allt rätt haha.

100 g smör
2.5 dl socker
1.5 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 krm salt

Och om man vill: skalet från en apelsin (rekomenderas! Blir så mycket roligare än bara vanlig kladdkaka och supergott)

Hur gör man då? Ja det smarta är ju att sätta igång ugnen, och den ska va på typ 175 grader eller nått, välj nått som känns bra (hade lite olika på ugnen hos mamma haha, fast den var lite speciell och inte normal alls, men här hemma tror jag jag tar 175 grader nu i början i alla fall eftersom jag inte "känner" ugnen på samma sätt), det brukar väl vara att man ska ha lite mer om det är varmluft?

Börja smält smöret nu om du inte ska ha apelsin i (eller ja detgår ju fort att smälta så smält när du känner blir bra) och börja med att blanda ägg och socker och rör om. Sen häller du i resten (förutom smöret) och rör om så allt är blandat. Om du ska ha i apelsin, ta ett rivjärn och riv av skalet, men inte för mycket! Du vill inte ha med det vita, det blir inte gott. Om du har i apelsin så kan det vara smidigt att börja smälta smöret nu (om ni inte är två, då kan en riva apelsinskalet medan den andra fixar med ingredienserna och fixar den biten av smeten).
Häll i smöret och rör om ordentligt, det kan ta ett tag innan det är färdigblandat, i alla fall om du som jag använder handkraft, hehe.
Sist häller du i apelsinskalet om du ska ha i det, och rör om. Testa att smaka på smeten, är det gott?

Sätt in i ugnen och börja att ha den inne i ca 20 min, och testa sedan med en potatissticka. Har man ingen sån fungerar det med en gaffel även om det lätt ger märken sen.
Det ska inte bli kladdigt på stickan. Kommer pyttelite med gör det inget, men inte kladdigt. Men se till att inte ha den inne för länge! Då blir det lätt torrt.

Sen ta ut och låt svalna, och sen, voila!


En halvkass bild från för typ nått år sen, tagen med kompaktkameran.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Ser gott ut :D

2012-04-05 @ 10:07:56
URL: http://blackobsidian.blogg.se/
Postat av: ellen

den är så.....akjgdskjgds god! speciellt när den är lite halvvarm

annars är frödinge kladdkaka väääääärldens godaste!

2012-04-05 @ 12:46:52
URL: http://duumbass.blogg.se/
Postat av: ellen

ska testa receptet här nångång, dock har vi ingen form xd

2012-04-05 @ 12:47:41
URL: http://duumbass.blogg.se/
Postat av: ellen

sv: jag har tänkt göra en sån länge men aldrig gjort men att jag gjorde det igår va för att jag fick inspiration från dej, hihi

2012-04-05 @ 13:03:18
URL: http://duumbass.blogg.se/
Postat av: Lina

Åhh vad roligt, grattis till er också då! Man är så glad att man funnit den rätte :D

2012-04-06 @ 07:04:38
URL: http://thelizy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0