Psykologiplugg

Har pluggat psykologi typ hela kvällen, förutom dom typ två timmar jag pratade med Natta över Skype, höhö.
Men känner att det är lite segt i huvudet nu.

Inte för jag inte läst detta innan, känner igen i princip allt jag läser, men det var lixom två år sen jag läste det så minnet om det är inte så superduperbra. Sen läste vi inte det biologiska perspektivet men det har ju med nervbanor, transmittorsubstanser och hormoner (typ serotonin, dopamin, endorfiner) och sådant att göra, så det är ingen big deal. Det kan jag ju redan och allt där känns ganska logiskt. Har du för lite serotonin och du mår dåligt och mår bättre av att få serotonin = serotoninbrist får dig att må dåligt.
Och serotonin är i väldigt många antidrepressiva mediciner, vilket kan åverka humöret positivt (även om för mycket kan få dig att må dåligt om jag inte minns fel, haha) men jag minns även från mitt PA att för mycket serotonin kan påverka den sexuella lusten negativt, och det är ju inte heller kul.

Menmen, har tyyyyp koll på det psykodynamiska perpektivet och det biologiska. behaviorismen kaanske jag förstår hur de tänker men humanisterna känns rätt flummiga och kognitiv psykologi?? Arbetar med tankar och hur människor tänker osv, jaaaaadu men det är väl lite det psykologi handlar om? Får ingen klar struktur över det hela och det står inte om det i boken, haha.

Men men, förhoppningsvis går det bra imorron ändå, haha, har proooov.

Så tänkte sova nu, nattinatti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0