Det konstiga måttet BMI

Hur tänker folk när de använder BMI som mått egentligen? BMI som mått stämmer ju ofta lika bra överens som pingviner i öknen.. Min klasskamrat länkade till den här (<--) bilden från hennes flickr på facebook, och enligt BMI är hon överviktig?? Hon har tydligen BMI 25.. Hon är ju inte tjock, inte enligt mina mått, hon är ju snarare normal. Och nej, hon ser inte sig själv som tjock, hon var själv förundrad över det idiotiska måttet BMI.
Men BMI funkar inte som mått, eftersom alla är uppbyggnda på olika sätt, har olika kroppsformer osv.
 
Det är synd när folk som må rdåligt över sin vikt använder BMI för att se om de är smala eller inte... BMI säger inte alls något bra om det, man behöver inte vara tjock bara för BMI skulle råka säga det. Jag och någon annan som kanske inte alls ser ut som mig i kroppsform skulle kunna ha samma BMI, och inte behöver det betyda att vi är lika smala.
 
Jag önskar att folk kan se hur vackra de är, utan att jämföra sig med andra eller med siffror. Siffror på en våg säger egentligen ofta inte heller så mycket om hur smal du är, eftersom alla är olika byggda. Och har du muskler väger du mer än om du inte har det osv.
 
Ni är vackra som ni är, kom ihåg det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0