Pluggteknik: Promodoro-tekniken

Jag hörde en fågel viska att jag skulle berätta om min nya pluggteknik jag börjat testa ;)
Så tänkte skriva ett blogginlägg om det, så fler kanske kan testa det om ni finner det intressant! Inte fö ratt så många läser min blogg, men ändå.
 
Men i torsdags så hade vi en föreläsning om Studieteknik, och förutom att man ska sova bra, planera bra, äta bra, mortionera, osv osv osv osv så tipsade hon om Promodoro (som jag alltid glömmer vad det heter hahaha).
 
Vart ska jag börja? Kan ju börja att säga att en Promodoro = 25 minuter.
Tekniken går ut på att du ska göra det du planerat, till exempel läsa i en viss bok, i 25 minuter, utan avbrott. INGET får avbryta en promodoro, kommer du på nått du ska göra (t.ex ringa nån, maila nån annan, skicka post till en tredje osv) så skriv ner det på en att-göra-lista. Rita sedan ett streck längst ner på papperet varje gång det händer, för att se hur många gånger du blivit störd. Ja sådana tankar blir lätt ett störningsmoment.
När Promodoron är slut, alltså efter 25 minuter, så ska man ta paus i 3-5 minuter. Då kan man ta upp sin lista, se hur många gånger man blivit avbruten och se vad på listan man ska göra nu och vilka saker som kanske inte ens är nödvändiga att göra alls.
Efter var fjärde Promodoro ska man ta en lite längre rast, t.ex en fika, röra lite på sig eller så.
 
Det finns appar för Promodoro, detta är en världskänd och använd teknik för såväl studier som jobb.
 
Hur har mitt försök med Promodoro gått då? Mja jag har bara testat i torsdags, och då gjorde jag typ 2 Promodoro haha. Var-så-sjukt-trött!
 
Men nu ska jag köra igång igen och se hur bra det går!
Det kommer nog gå bättre och bättre, då jag kanske kan sluta ta längre pauser än några minuter hahaha.
under de själva 25 minutrarna går det lätt bra, då man känner att 25 minuter är inte jobbigt lång tid att vara effektiv på, samtidigt som man hinner med mycket!
 
Hoppas jag förklarade det bra, och lycka till med er som testar!
Kom ihåg: Ofta hinner man med fler och fler Promodoro efter tiden man använder det, för man kommer in mer i det. En bra sak att lära sig är att figurera ut och komma fram till hur många Promodoro vissa saker tar, t.ex läsa 30 sidor eller så. Eller hur många sidor/andra saker du hinner på en Promodoro. På så vis är det lättare att planera in hur många Promodoro du behöver för att hinna med!

Kommentarer
Postat av: Liborius

åh kan hända att jag var den där fågeln;) ska lätt testa detta!! Ju fler sådana pass man orkar desto grymmare känner man sig ju och det är ju bra! Tusen tack för tipset:) startar nu kl 21.00 ;)

2013-05-21 @ 20:48:18
URL: http://liborius.se
Postat av: Liborius

jag gjorde 5 sådana 25-minutare idag;) borde gjort dublla...haha

2013-05-22 @ 20:56:13
URL: http://liborius.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0