Mikroskopiering

Imorse hade vi labb, vi kollade på celler från flera olika saker.
Jag tog kort på några av dem, på en dataskärm som jag hade kopplad till mikroskopet för att jag skulle se nått, men tog dock inte kort på allt, för tänkte inte på det i början. Först kollade jag på celler från vattenpest, vars kloroplaster syntes tydligt (det är där fotosyntesen sker och det är kloroplasterna som ger den gröna färgen).

Sedan kollade jag på rödlök, som var väldigt rödaktig i färgen, oväntat va?
 
Efter det kollade jag på paprika. Vattenpest och rödlök har celler som är väldigt strukturerade och nästan som på rad, medan det är en helt annan grej med paprika.

Som ni ser är det svårt att förstå eller urskilja särskilt mycket ur dem.
 
Sedan undersökte jag epitelceller från insidan av kinden. Lite CSI-känsla att skrapa med en tandpetare där hahaha. Där såg man dessa eukaryota celler mycket tydligare. Kanske för de inte var lika många i klump. TIll skillnad från i växtcellerna som studerades innan så har inte de eukaryota cellerna några cellväggar, så de är inte alls lika strukturerade eller stela. De kan ligga vikta och huller om buller.
Det mörka i mitten är cellkärnan, som färgats blå av lösningen metylenblått som jag hade på provet.
 
Sen studerade jag cellerna från en banan. Jag hade väldigt roligt åt att jag hittade banan-formade celler. Från en banan, banan-formade? Fattar ni? Haha..ha? Inte kul? Nehe, nehe..
Inte den mest bananformade, men ändå. Och nej jag kommer inte exakt ihåg nu vad de mörka sakerna i cellel hette. Var det vakuolerna kanske?
 
Sedan fick Sandra en överaskning när hon kollade på sitt prov av vattnet från universitetssjön. En liten bebismygga, jag fick också en chock och nästan så det var lite "läskigt" först, hahaha. Var inte alls beredd på det, speciellt inte efter att ha cell på massa enskilda celler hahaha.
Inte världens bästa bild eftersom det är taget genom ockularet på omikroskopet, hahaha.
 
Sen studerade jag blod. Inte mitt eget, men ett redan färdigt prov. Man fick kolla på sitt eget om man ville, men.. njae, sticka sig själv i fingret med nått som säger klick-klick-klick medan man trycker ner spetsen i fingret känns inte lockande hahaha.

De ljusaste cellerna ni ser massor av är röda blodkroppar, medan de mer konstiga är vita blodkroppar.
 
Hoppas inte inlägget blev för tråkigt, haha, men ville visa bilderna.

Kommentarer
Postat av: ellen

HAHA, myggan!
Jävla tvärtom lek, varför är inte de "vita" vita blodkroppar och de mer röda, röda blodkroppar? Haha

2013-01-23 @ 00:07:52
URL: http://duumbass.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0