Svar på kommentar

Fick en kommentar av Ellen om att varför är inte de vita blodkropparna vita och de röda mer röda?
Jo, i mikroskop färgas ofta preparatet med något för att det ska synas bättre, eftersom det inte alltid syns bra alls i mikroskop. Så oftast droppar man på en lösning som till exempel färgar cellkärnan blå, eller så.
Sen vilken färg de har beror på vilken sorts vit blodkropp det är. De vita blodkropparna är ju en del av kroppens försvar, och olika vit blodkroppar har olika uppgifter i immunsystemet.

I mikroskop kan lika gärna då en vit blodkropp se ut att vara rosa, lila, blå, röd.. ja det är lite olika, hehe.
 
"Animerat" och i böcker och så brukar blodkropparna se ut såhär:
Här finns röda blodkroppar bland vita, och jag antar att ni ser vilka som är vilka? De röda är ju de platta röda väldigt många. De vita ojämna "bollarna" är en slags vit blodkropp, och jag funderar på om de mindre rödrosa är blodplättar eler en annan slags vit blodkropp.
 
Aja, haha, svar på frågan. Sen vet jag inte varför de heter just vita, de är väl vitfärgade i kroppen antar jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0