Kärnkraftverket i Oskarshamn

I Fredags var jag på kärnkraftverket i Oskarshamn, men naturkunskapsklassen.
Det var iiinteresting!

Vi åkte buss dit, avgång typ 7.30. Det var snoooorhalt, busschauffören var tydligen livrädd, ehhehhh. Inte konstigt eftersom vi höll på att glida av vägen. Vi åkte tydligen förbi en lastbil, där chauffören bara hade skakat på huvudet åt oss. Han hade tydligen försökt gå ut men det var så himla halt att han inte kunde gå.
Lagom läskigt, speciellt när man åkte på en väg med ett berg på ena sidan och en sjö på andra, höhö.

Conny var jättesöt och sa på morgonen att han ville att jag skulle smsa lite ibland eftersom det var blixthalka <3 Sötnöten var även glad att jag hade kommit hem, sen på kvällen <3

Förresten dog touchen på min mobil en stund på morgonen, HAHAH,tur att man kan göra i alla fall endel med tangenterna. Upptäckte att den funkade igen när vi var ca 450 meter ner i berget.

Och ja, vi var långt nere i beeeerget. Typ SKB's forskningscentersak. Det var interessant, även om jag redan visste det de pratade om (slutförvaringen av kärnbränslet de vill bygga).

Sen åt vi lunch, och sen bar det av mot kärnkraftverket, wiiiiie!

Det var högre säkerhet där än på flygplatser, höhö. Det var lixom inte bara magnetröntgen utan även fick man gå in i en typ "sluss" eller vad man ska kalla det, ty pbox, där det puffade luft på en. Det var för att kolla så man inte hade bomber på sig.

Glömde lämna mina i bilen asså, faaaeeen!
Haha nejmen, i alla fall.

Man var jättecharmig sen inne i reaktorbyggnaden också. Gul overall och blå hjälp, och sen supersnygga skoskydd. One siza for all, så dom var lite stora hahaha.

Det var ju lite smått scary när man skulle ut och fick ställa sig så att en maskin kunde kontrollera om man var kontaminerad eller inte. Jag var inte kontaminerad, tror inte någon var det. Pjuh! Fast det hade varit kul om nån fått duscha, hahaha.

Förresten... visste ni att man är mer utsatt för strålning när man arbetar inom flyget än om man jobbar på ett kärnkraftverk?



Reaktorhallen. Vet inte om det var i samma reaktorbyggnad som vi var i. Vi var i O3, som är den största och nyasye av de tre de har. Men i den var det väggar mellan bassängerna. Men här kanske de håller på med en revision eller nått? (byter 20% av bränsleelementen alltså). Menmen, häftigt var det i alla fall.

Dom har tre olika zoner, med olika mycket strålning i och olika risker o allt. Vi var bara i den blå zonen, som är den ofarligaste. Jag trodde att det självklart borde vara röd zon i reaktorhallen, där uranet finns o så. Men icke, där är gul zon. I Turbinhallen däremot, dääär är det minsann röd zon. Där får man inte vistas under drift.

Kommentarer
Postat av: Camilla

"Glömde lämna mina i bilen asså, faaaeeen!"

HAHAHAHAHAHAHA XD

2011-12-11 @ 20:30:39
URL: http://straighttovideo.blogg.se/
Postat av: ellen

isch, läskigt xd

2011-12-12 @ 14:15:10
URL: http://duumbass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0