CSN-lån

Sitter och funderar lite över hur mycket lån från CSN jag ska ta. Jag måste ju ha mer än bara själva bidraget känner jag. Jag skulle säkert kunna klara mig på det med nöd och näppe (typ betala hyra och mat och mobil kanske, hahaha) men det vill jag inte. Känns inte jättebra att ta massa lån, men jag vill ju kunna leva lite i alla fall?

Och förhoppningsvis kommer jag ju kunna få ett bra jobb när jag är färdigutbildad och inte ha några problem med att betala tillbaka skulden, hehe.

Men för heltidsstudier kan man få 8920 kr/mån om man kollar i den tabellen jag kollar i nu. Eller ja det är egentligen för fyra veckor men ungefär är det ju. Så mycket lån behöver jag ju inte ta, jag klarar mig ju på mindre nu. Eller ja nu får jag ju inga mer pengar, haha, men då jag fick.

För 75%-studier är det ca 6688 kr/mån, vilket är väl ungefär vad jag levt på nu? Så det skulle jag ju kunna ta, då kan jag ju leva lite också haha, fast sparsamt.

För 50%-studier får man ca 4468 kr per månad, vilket är väldigt knapert. Men ska nog prata om allt detta med Conny någon dag. Vill ju kunna ta så lite lån som möjligt, och om det av någon anledning blir slut mellan mig och Conny får jag väl helt enkelt öka lånet? Hehe.

Sen vet jag inte om det är de exakta siffrorna, för detta var för studier på dom nivåerna jag skrev. Mina kommer ju vara heltidsstudier (om jag klarar det) och då vet jag ju inte hur själva lånedelen kan komma att se ut. Men bidraget (utan lånedelen) för heltidsstudier verkar vara 2796 kr/månaden vilket inte är jättelite, men lite för lite kanske? Haha. Men vill nog inte ta fullt lån. Får prata med CSN någon dag och se vad dom säger. Förhoppningsvis kanske jag lyckas få nått litet extrajobb eller så också, så jag kan få lite extra pengar på det sättet.

Vad skulle ni gjort? Köra på för fullt eller snåla som bara den?

Kommentarer
Postat av: ellen

Har du kommit in på något? Eller vad har du sökt?

2012-06-05 @ 23:20:41
URL: http://duumbass.blogg.se/
Postat av: Matilda

Tänk på att du måste köpa vissa böcker och så och de böckerna är sällan billiga (fast som tur är finns det begagnade) så jag skulle inte inta ta lån om jag var du, däremot är det nog dumt att ta fullt studielån, för har du kunnat leva på ca 6000kr innan kan du ju göra det igen, och man kan ju alltid öka/sänka lånet. Jag skulle nog hällre som student ta ett lån jag känner mig säker på i början och sen sänka det om jag känner att det går dock

2012-06-05 @ 23:29:58
URL: http://minimojen.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0