kvällslab

Ikväll har vi labb från 17.15-21.00, waaay. Och snart sticker jag iväg för föreläsning och sen labbrapportsskrivande.
 
Ikväll ska vi bestämma renhet med en metod som heter sodiumdodecylsulfat-polyakrylamidgelelektrofores, eller SDS-PAGE som man också kan kalla det. I det långa fina namnet jag vill lära mig för att köra hänga gubbe med finns namnet "akrylamid" med, som vi ska hålla på lite med idag. Akrylamid är sådär mysigt; cancerogent, livsfarligt att andas in eller förtära då det ger livshotande förgiftning, och det är även farligt att få på huden. Det roliga är ju att det är just akrylamid som är det cancerframkallande i chips. Nomnom, mina chips tog slut igår, vill ha meer!
 
Och nej jag tror inte att chips är särskilt cancerframkallande i måttlig mängd då halten akrylamid antagligen är ytterst liten, så man får nog äta duktigt mycket chips för att påverkas något av akrylamiden.
 
Jag känner för övrigt inte alls för att ha en så lång dag, haha. Men förhoppningsvis är denna labb lika rolig som den förra biokemilabben, som var väääldigt mycket att hinna med på men ändå rolig.
 
I måndags hade vi också labb, som dock kändes måttligt meningslös då det enda som vi gjorde var att vänta, kändes det som. Vi destillerade och skulle få fram limonen, det som finns i citron och apelsin som ger dem deras doft (dock spegelvända, beroende på vilken frukt). Det tog låååååång tid. Visst, vi gjorde några fler saker, men ändå. Våran labbrapport är väl sisådär 3 sidor och det känns jättefånigt. Speciellt i jämförelse med biokemilabben som är uppdelat vid tre tillfällen och vars rapport kommer vara milalång hahahaha.
 
Nu ska jag sluta med tråkig text och packa ner det jag ska ha med mig till skolan, bajbaaaaj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0