Lång dag

Idag har jag gått från 8.15-17.00. Normalt lång dag för de som jobbar, men för mig var det länge sedan jag hade en sådan lång dag, så därför känns den lite extra lång.
Fast den gick nog ändå fortare än vad jag trodde den skulle göra, så det var skönt. Och imorron slutar vi 10, yaaaay tid att plugga! (Eller ja plugga är väl inte så kul men det är väldigt mycket att göra denna veckanI
 
Idag hade vi blnd annat labb, där vi bland annat skulle tillsätta olika lösningar till blod för att se vad som hände med de röda blodkropparna. Om inget hände, om de lyserade (sprängdes) eller krypte ihop.
 
På översta bilden ser ni röda blodkroppar så de ska se ut (även om färgerna är rätt fucked up).
På andra bilden har vi tillsatt en 2% NaCl-lösning (Natriumklorid är ju vanligt bordssalt som alla har hemma). Där har blodkropparna skrumpnat ihop. Detta gör dom eftersom de vill ha samma salthalt (0,9%) utanför och innanför cellen, och när det blev mycket mer salt utanför cellen pumpades massa vatten ut för att utjämna detta, och därför skrumpnade cellerna ihop.
På den tredje bilden syns inte så mycket. Ni kan se en ganska vit/ljus blodkropp (syns ju ty pbara en, som är det man söker) som är uppsvälld, på grund av att vi här istället tillsatt 0,4% NaCl. Nu är det ju lägre salthalt utanför än inne i cellen (och mer vatten utanför) och därför pumpar cellen in vatten i cellerna för att jämna ut detta. Anledningen till att det inte syns massvis med blodceller är att de flesta har sprängts på grund av detta.
 
 
Nej, sista bilden är rätt rörig, jag vet. Men orkar inte markera cellen jag menar, haha. Men lite längre ner åt höger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0