Parasitic nematode

Haha åh, en på facebook hade gillat en bild på en sida, och eftersom den var rolig kollade jag andra bilder på den sidan, och såg sen nått som fick mig att se detta hahaha.
 
Parasitic nematodes, som tydligen är en typ av rundmask, är en parasit som lever i typ allt verkar det som. Vi själva har tusentals sådana i kroppen men de märks oftast inte (bara vissa kan ge sjukdomar) och jag misstänker att vi skulle märka mer om de plötsligt inte var där. Vissa sådana parasiter kan tydligen få sitt värddjur att göra saker. Som en viss art som invarderar myror kan få dem att klättra upp i ett träd, vifta på rumpan för att få fåglars uppmärksamhet. När myran blivit uppäten har parasiten lugnt och tryggt kommit över till fågeln.
 
Toxoplasmos är även en sådan typ av parasit - en sådan parasit som orsakade min synskada. De finns tydligen först hos möss och gör dessa orädda för katter. Sen så får katterna dessa, och det är därför gravida inte ska vara runt katter.
 
En kille hade dödat en spindel, och såg sen en enooorm mask ringla ut ur den. Denna är ganska uppenbart mycket större än vad de brukar, men man undrar ändå hur den kunde få plats i spindeln och ändå överleva?
 
 
 
Sitter och läser om toxoplasmos nu. Det är både intressant och lite läskigt, och gud så häftigt det vore att forska om detta!
 
Nu kommer jag ju vilja veta typ allt om denna parasit, haha.

Kommentarer
Postat av: ellen

men usch, fyfan va äckligt xD

2013-01-16 @ 16:46:20
URL: http://duumbass.blogg.se
Postat av: Johanna Fåglund

Sv: Tack! :))

2013-01-16 @ 17:23:09
URL: http://stargirlphoto.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0